fredag 11. desember 2009

Vi ringer hjem fra Indonesia

Indonesia ligger 6 timer foran Norge. Hvis vi ringer hjem fra Indonesia kl 19.00 på kvelden, så er klokka 01.00 på natta. Derfor er det kanskje ikke så veldig smart å ringe kl 19.00 på kvelden fra Indonesia, for da er det stor sannsynlighet for at man får en trøtt stemme i den andre enden... Det er derfor mye lurere å ringe fra Indonesia på morningen fra 9.00-14.00. Da er klokka 15.00-20.00 i Norge.

Kilde: http://www.ferieguiden.no/no/destinations/asia/indonesia/

LAGT INN AV MAGNUS, MARIT OG TONJE <33

Skildring om Indonesia (2)

Åh, jøje meg, nå gleder jeg meg, tenkte jeg for meg selv da jeg satt på det store Lufthansa-flyet, og så ut av vinduet. Jeg hørte noe mumling fra høytaleren om at det var et par minutter til vi landet, så alle måtte spenne setebeltene og rette opp stolryggen. Mer hørte jeg ikke, for jeg var altfor opphisset til å følge med på det.
Da flyet endelig landet, var jeg helt klar til å bli den første ut av flyet, så spent var jeg.

Etter jeg hadde hentet den blå bagen med rosa sløyfe på, så jeg lett kunne kjenne den igjen, gikk jeg ut for å vente på bussen jeg skulle ta. Sola skinte høyt som bare det, på den blå, skyfrie himmelen.
Rett over veien så jeg to små Indonesiske barn, kanskje ikke så rart, jeg var jo i Indonesia. Det svarte håret deres skinte glansfullt i den heite sola, men mer så jeg ikke til dem da bussen plutselig kom.

Endelig! Endelig er jeg her, her jeg alltid har hatt lyst til å være, i regnskogen i Indonesia. Det var kanskje et farlig sted å være for en som meg, men jeg bare måtte se de fantastiske dyrene og de lange slyngplantene små orangutanger slenger seg rundt. Tre dager. I tre dager skulle jeg være her i regnskogen, bare meg, jungelen og alt som gjemte seg i den.
Jeg hadde pakket en stor sekk med alt jeg sikkert ville få god bruk for her ute; Tennvæske, sovepose, et lite telt og flere praktiske ting. Jeg stod fortsatt i utkanten av skogen. Ingenting kunne stoppe meg nå. Jeg gikk innover. I starten var det ikke noe mer spennende enn grønne slyngplanter mellom de høye, brune palmelignende trærne, men etter å ha gått et par timer, dypere inn i skogen, fant jeg det mest fantastiske stedet jeg kunne drømme om å finne. Foran meg var det en høy klippe. Ned fra den rant en lang, herlig sprudlende foss. Den endte opp i en turkis kulp, og delte seg i fire små bekker. Rundt denne kulpen, var det palmer med kokosnøtter og grønne store blader som ga skygge i denne forferdelige varmen. Alle de tusen små irriterende innsektene var ikke å se. Her skulle jeg sove i natt!

Naturressurser i Indonesia

Indonesia er rikt på naturressurser, og eksporterer naturgass, tinn, kobber og gull. Selv om landet har store forekomster av olje, må de likevel importere. Det Indonesiske landbruket produserer i hovedsak gummi, ris, bananer, kaffe og kokosnøtter. Indonesias handelspartnere, altså de de forhandler med, er Japan, USA, Singapore, Australia og Malaysia. En annen stor ressurs i Indonesia, er fiske. Den ressursen som kanskje er viktigst, er olje. Norge har hjulpet Indonesia flere ganger, med å utvinne olje. På samme måte som USA, hjalp Norge med å utvinne oljen i Norsjøen, har blandt annet Norge hjulpet Indonesia.

Øverst i innlegget er det et bilde av noen oljefat.

LAGT INN AV MARIT OG TONJE <33

torsdag 10. desember 2009

Skildring om Indonesia (1)

Jeg satt på flyet. Kapteinen hadde sagt at landingen finner sted om CA 20 min. Det var dårlig luft i flyet og det gjorde meg ikke stort bedre at naboen min hadde spydd 7 ganger i løpet av de 11 timene oppe i lufta. Det begynte og bli trangt og jeg kjente klaustrofobien trenge igjennom kroppen, samtidig som rumpa var øm. Plutselig begynte jeg og kjenne hele kroppen…nei hele sete… nei hele flyet vibrerte. Endelig! Endelig vart jeg nede på bakken etter 11 timer oppi lufta. Jeg måtte trenge meg ut fra flyet for og komme ut fra stanken av dårlig luft og oppkast. Men da jeg kom ut av flyet var det så varmt at jeg hadde bare lyst til og bare rive av meg klærne og løpe rundt nesten naken. Men jeg måtte ha på meg kåpa på for jeg ville ikke drasse rundt på den. Jeg begynte og vente på bagen min, og så på klokka. Det var 10 min siden flyet mitt hadde landet. På beltet sto det to bager, som så ut som de hadde tatt noen runder rundt med beltet. Jeg måtte vente, vente, vente og vente og så begynte bagasjen å komme, så så jeg på klokka, det var en time siden flyet mitt hadde landet. Jeg hadde på en måte litt flaks, for jeg var en av de første som fikk bagen min, og gikk ut for å søke etter en taxi. Der sto det en gul taxi, som ikke skilte seg ut fra alle de andre gule taxiene, som ventet på en mengde som skulle komme ut fra et nytt Lufthansa fly. Jeg satte meg inn i en taxi, og i den satt det en svart taxisjåfør med svart hår, og så ut som han ikke hadde så god råd. ”Where can I take you?”, spurte han. ”Jakarta please”, svarte jeg med min engelsk-norske aksent. ”Okay”, fortsatte sjåføren mens han startet taxien. Da vi var ute av flyplassen begynte han å snakke om hvor fantastisk Jakarta var, og hva jeg måtte få med meg på turen. Jeg skjønte ikke stort av hva han sa, med sin mumlende engelsk, så jeg bare nikket og sa yes der jeg syntes det hørtes bra ut. Da ankom vi hotellet, der jeg skulle tilbringe natten og hvile ut kreftene fra den lange flyturen. Da jeg kom inn i lobbyen, ble jeg nesten overfalt av piccoloer som skulle åpne døren, vise meg rommet mitt, ta bagasjen osv, osv. Jeg orket ikke å stå imot, så jeg bare lot dem gjøre det de ba om og få gjøre. Da jeg kom på rommet orket jeg ikke annet enn å legge meg, men klokka var jo bare 14.00, så jeg drøyde tiden med å se på TV og være på pcen.

LAGT UT AV TONJE, MARIT OG MAGNUS

Landskapet, klima og dyrelivet i Indonesia

Indonesias plante og dyreliv

Indonesias dyreliv, er sterkt preget av at Indonesia ligger mellom det asiatiske fastlandet og det australske kontinent. Linjen som skiller mellom disse to, kalles Wallacea- linjen. Denne linjen går fra nordøst i Borneo, til sørøst av Bali. På den vestre siden av denne linjen er det dyrearter som nesehorn, tiger, elefant, tapir og orangutang, mens på østsiden er det australske arter som kakadue, paradisfugler og diverse arter av pungdyr.Indonesia har også et veldig variert og innholdsrikt planteliv, med omkring 40.000 arter, hvorav 3.000 forskjellige typer trær og 5.000 arter orkideer. Den mest spesielle planten, er nok illeluktende Rafflesia, verdens største blomst. Den blomstrer kun en sjelden gang, og har en sterk lukt av råttent kjøtt.

Klimaet i Indonesia

Klimaet i Indonesia består av tropisk regnskog, store sletter, sumpområder, fjell, vulkaner og isbreer. Klimaet er varmt og fuktig, mye fordi Indonesia ligger rett ved Ekvator. Klimaet i Indonesia er definitivt tropisk, masse regnskog, men faktisk regner det bare noen få timer i døgnet, og temperaturen er aldri lavere enn 27 °C, i løpet av et døgn. Det er ganske rart når Indonesia nesten ligger midt på ekvator. Alt dette er grunnen til at Indonesia ligger i klimasonen: Tropisk sone.

Indonesias landskapstyper

På øyene i Indonesia, finner vi for det meste fjell, sandsletter og regnskog. Indonesia er i klimasonen tropisk klima, der det finnes stepper som skifter mellom regntid og ørkentid. Det er varmt og fuktig og lite forskjell på årstidene. Det regner mye i regnskogen i Indonesia. Dette gjør at skogen blir svært frodig med masse slyngplanter, greiner og lignende. Bakken er fuktig og kjølig. Dette skyldes at de store bladene og trærne skygger for sola.

Geografiske hovedtrekk i Indonesia

Indonesia er en øygruppe mellom Oseania og Asia, med noen store, og noen små øyer. Den største byen i Indonesia, som også er hovedstaten, er Jakarta, og ligger helt vest i Indonesia. Etterfulgt av store byer har vi Surabaya, Medan og Bandung. Det høyeste fjellet\punktet i Indonesia, heter Puncak Jaya. Indonesia har naboland er Malyasia, Papau Ny Guinea og Øst-Timor.

tirsdag 8. desember 2009

A cheerful day at a correctional facility- resume

The case is about inmates in a correctional facility in Tangerang, Indonesia. The inmates get an opportunity to take a trip to another facility, with more opportunities. There can they swim, play and do things they cannot do in their own correctional facility. They can also talk with a child expert, named Seto Mulyadi. This is a part of the annual Gembira Bersama Prudential (Having Fun with Prudential) event, to celebrate the anniversary of PT Prudential Life Assurance.

"We feel helping these children is the right thing to do and we would like others to help as well because people have misconceptions of places like this," Nini Sumohandoyo, the company's director of corporate marketing and communications, said.

The case was written in the newspaper "The Jakarta Post at Monday the 12 of December 2009.

LAGT INN AV MARIT, MAGNUS OG TONJE <33

fredag 4. desember 2009

Tempraturer og nedbør i Jakarta

Hallo!
Her er det et diagram med oversikt over gjennomsnittstempratur, og gjennomsnittsnedbør i millimeter i Jakarta, Indonesia.
Faktaene er hentet fra denne nettsiden.